Termer og begreper innen bildende kunst, satt opp alfabetisk.
Kilder: Google, Vikipedia, Norsk leksikon
Akrylmaling
Akrylmaling består av pigment og akrylharpiks. Er vannbasert, og tynnes ut med vann. Akrylmaling tørker raskt, og brukes på fettfrie, rene underlag. Bilder malt med akryl bør fernisseres når malingen er helt tørr, for å beskytte fargene mot UV-lys.
Oljemaling
Oljemaling består av pigment og olje, og tynnes ut med malermiddel, terpentin og olje. Den påføres på et grunnet underlag som er litt sugende (lerret, tre o.l.). Bilder malt med olje bruker lengre tid enn akryl på å tørke, og kan ikke fernisseres før etter ca. ett år, eller når malingen ansees å være helt tørr.
Geclée
Geclée er blekkutskrift av høy kvalitet for reproduksjon av billedkunst.
Akvarell
Akvarellmaling er en vannløslig, transparent maling som man maler utover med vann. Malingen består av et vannløslig bindemiddel og fargepigmenter. Mengden vann som brukes, bestemmer hvor lys eller mørk fargen blir.
Akvatint
Akvatint er en type etsing, og syre blir brukt for å etse motivet inn i trykkplaten. Det typiske for akvatinten, er de små fordypningene eller porene i metallet som tar opp og gir fra seg trykksverte ved trykkeprosessen.
Collage
Collage er en uttrykksform som er basert på en teknikk med samme navn. Teknikken går ut på å sette uensartede bruddstykker sammen uten formidlende overganger.
DGA (digital grafisk kunst – Dataprint)
DGA står i frontlinjen av moderne kunstnerisk uttrykk, kjennetegnet av sin skepsis ved bruk av digitale verktøy og programvare. Det er en forholdsvis ny teknikk som kombinerer det analoge og digitale i prosessen med å lage kunst. Kan trykkes på forskjellige underlag.
Dyptrykk
I grafisk kunst (grafikk) brukes ordet dyptrykk eller intaglio om ulike radér- og tresnitt-teknikker, for eksempel kobberstikk, etsing, koldnålsradéring, akvatint og mezzotint.
Etsing
Etsing er en dyptrykksteknikk i grafisk kunst der motivet preges inn i metallplaten ved hjelp av syre. Man sjelner mellom ulike grafiske etseteknikker: streketsing, akvatint, mykgrunnetsing og sukkerakvatint.
Grafiske teknikker
Trykkmetoden inndeles i noen hovedteknikker, etter hvordan trykkfargen (motivet) blir overført til papiret. Tre metoder gjør bruk av en trykkplate:
høy-, dyp- og plantrykk. En metode bruker sjablongmetoden, noe som delvis også er en «trykkplate». Den siste kategorien er blandingsteknikker.
Fotopolymer
Teknikken gjør det mulig å overføre motiver til plater, som deretter trykkes som tradisjonelt dyptrykk. Motivene kan være foto, tusjlaveringer, tusjtegninger, blyanttegninger, sjablonger m.m.
Goauche (guache, guach)
Goauche er dekkende vannfarger, som i tillegg til vann, pigmenter og bindemiddel (gummi arabicum eller dekstriner) er tilsatt fyllstoffer (sinkdyoksid). Goauche er også betegnelsen på et bilde malt med denne teknikken). Dette er en teknikk som er en fantastisk kreativ malemetode, som ofte blir glemt litt til fordel for mer klassiske alternativer som akryl eller akvarellmaling.
Litografi (Lito eller steintrykk)
Litografi er en grafisk trykketeknikk. Opprinnelig ble stein brukt som grunnmateriale, men senere også metallplater. Metoden er et såkalt plantrykk, og bygger på at fett og vann avstøtes av hverandre.
Metalltrykk (eller Hayter)
Er en grafisk teknikk for flerfargetrykk. Teknikken gjør bruk av valser med ulik hardhet og trykksverter av ulik «smidighet» (innhold av olje), og brukes til flerfargetrykk. Flere farger kan trykkes fra samme plate samtidig.
Mezzotint (fra Italiensk mezzatinta)
Er en grafisk dyptrykksteknikk på kobberplate. Platen bearbeides med en rokker, som er et buet redskap med takker som hakker opp overflaten. Metoden er spesielt egnet for fremstilling av gråtoner. Metoden oppsto på 1600-tallet, men brukes sjelden i dag.
Monotypi
Monotypi er en type plantrykk som er fremstilt enten ved at et bilde males direkte på en blankpolert metallplate, eller ved at platen innvalses med en trykkfarge som bildet så kan utarbeides i ved hjelp av pinner, pensler, med hånden eller med avtørring med filler. Platen trykkes så av i en kobbertrykkspresse, og vanligvis kan det bare tas ett godt avtrykk.
Offset–trykk
Er en indirekte litografisk trykkmetode, spesielt for trykksaker i store opplag. Metoden er en videreutvikling av litografisk trykk.
Radéring
Er en fellesbetegnelse på de grafiske dyptrykksteknikkene koldnål og etsing. Se også under «Dyptrykk».
Signert nummerering
Signering på kunstkopi skal benyttes blyant og ikke penn. Blekket i en penn kan over tid aktiveres av luftfuktighet og begynne å «blø». Det skal opplyses hvor mange eksemplarer som er trykket i opplaget. Eks.: 20/50 (betyr at eksmplaret er nr. 20 av et opplag på 50). Originalkunsten skal være laget av samme kunstner.
Silketrykk eller serigrafi
Er en grafisk trykkmetode for bilder der trykkfargen blir overført til underlaget gjennom en stram finmasket duk, der motivet er avtegnet med lakk som en sjablong eller stensil med åpne og tette partier. Begrepet brukes både om teknikken og om avtrykket etter teknikken, det vil si det trykte bildet. Silketrykk egner seg til tekstil, keramikk, glass, metall, plast og de fleste underlag i tillegg til papir.
Tresnitt
Tresnitt er en grafisk trykketeknikk hvor avtrykket tas fra en plate eller «stokk», som er utskåret i tre. Det er også en betegnelse på avtrykket som fremkommer ved denne teknikken.
Xylografi
Er en grafisk trykkmetode (treskrift), der bilder blir skåret inn i den harde endeveggen av buskbom eller kirsebærtre.